Trenduri și soluții pentru muncă la distanță în următorii 10 ani

Află care sunt trendurile și care sunt soluțiile la diversele probleme în materie de muncă la distanță. Informații utile și date statistice în articol.

Criza sanitară din 2020 a accentuat un trend ascendent începând din 2005 – munca de acasă. Astfel, procentul persoanelor care lucrează de acasă a crescut cu 140% în ultimii 15 ani, în special de-a lungul anului 2020. Cu toate acestea, la nivel global, 44% dintre companii nu încurajează lucrul de la domiciliu, în timp ce același procent, de data aceasta, din rândul lucrătorilor de acasă remarcă lipsa unei infrastructuri adecvate pentru a obține nivelul de performanță așteptat de către angajator. În cele ce urmează vom analiza care sunt trendurile de pe piața muncii de acasă, precum și problemele și soluțiile la acestea pentru următorii 10 ani.

Care sunt provocările pentru personalul care lucrează de acasă?

Restricțiile din timpul crizei sanitare COVID-19 le-au dovedit angajaților și angajatorilor că este posibil să poată obține rezultate și lucrând de acasă. Digitalizarea este un fenomen global, implementarea tehnologiei 5G favorizând creșterea productivității în cazul lucrătorilor de acasă. Grație creșterii lățimii de bandă și a vitezei de internet, în următorii ani va fi posibil ca multe meserii să poată fi prestate de acasă.

În momentul actual există o serie de provocări cu care se confruntă această piață, printre acestea numărându-se accesarea unor aplicații nesecurizate (instalate pe dispozitivele personale) pentru a obține informații confidențiale de la serviciu (41% dintre cei care lucrează de la domiciliu au declarat acest lucru). Utilizarea unor aplicații de criptare (SSL, pe 128 de biți, de exemplu), așa cum utilizează orice platformă online cazinou Romania este o soluție pentru rezolvarea unor astfel de probleme.

O altă problemă ce a fost remarcată de 19% dintre angajații care au lucrat de acasă a fost lipsa unor ghiduri din partea companiei angajatoare în ceea ce privește procedura de lucru în afara sediului companiei. Acest aspect negativ vine la pachet cu un altul (evidențiat de 52% dintre angajați) – lipsa unui training legat de modul în care trebuie să se desfășoare procesul de muncă la domiciliu.

Asigurarea unor programe de pregătire și stabilirea unor proceduri transparente în ceea ce privește așteptările companiei față de angajații ce lucrează de acasă sunt niște soluții simplu de implementat și care ajută la eficientizarea muncii. 49% dintre lucrătorii de la distanță nu au primit niciun fel de indicații legate de intervalul orar în care trebuie să fie disponibili, dar nici despre standardele de productivitate în muncă. Această problemă poate fi rezolvată prin intermediul soluției de mai sus, compania stabilind o serie de reglementări care să le ofere angajaților cadrul necesar pentru a lucra în mod eficient.

În 2019, înainte de izbucnirea pandemiei, principalele probleme ale angajaților care lucrau de la domiciliu era legate de modul de deconectare de la muncă (22%), singurătatea (19%) și colaborarea/comunicarea (17%). Pentru 10% dintre angajați, principala problemă o reprezenta distragerea de la activitatea principală, 8% arătându-se deranjați de diferențele de fus orar față de colegii de la distanță și de imposibilitatea de a se menține motivați atunci când lucrează de la domiciliu.

Lista problemelor este încheiată de faptul că 7% dintre cei de acasă nu știau când să-și ia concediu (în special cei care își petreceau vacanța mai mult acasă), în timp ce 3% s-au declarat deranjați de lipsa găsirii unei rețele WI-FI de încredere. 4% dintre angajați au remarcat alte probleme în afara celor menționate mai sus. Desigur, lista problemelor se va extinde pe măsură ce vor apărea noi provocări, dar, așa cum s-au găsit și până acum soluții, cu siguranță că acestea vor fi rezolvate în viitor.

Care sunt trendurile în materie de muncă de la distanță?

Este cât se poate de clar faptul că angajații au început să renunțe la stilul de îmbrăcăminte office atunci când lucrează de acasă (48% dintre angajații care susțin conferințe video se îmbracă cât mai degajat). Un alt trend este legat de simplificarea modului de lucru prin implementarea multiplelor aplicații utilizate (un angajat folosește aproximativ 5-6 aplicații) într-una singură.

66% dintre angajați se așteaptă ca în 2021 să scape de “oboseala tehnologică” cauzată de utilizarea acestor aplicații multiple, astfel încât să crească nivelul de productivitate și la un flux de muncă normal. Distribuirea echitabilă a muncii și crearea unor legături de muncă cât mai strânse între lucrători reprezintă un alt trend pe piața muncii în viitor – 77% dintre angajați sunt de părere că o direcționare corespunzătoare a sarcinilor și respectarea responsabilităților vor fi cu mult mai eficiente de acum înainte.

Confortul la locul de muncă este ceea ce deja au obținut 37% dintre lucrătorii de acasă. De aceea, trendul va fi unul axat pe identificarea celor mai bune soluții pentru ca angajații să aibă parte de cel mai ridicat nivel de confort atunci când lucrează de la domiciliu. Perspectivele de viitor încep să se delimiteze încă din acest moment – 73% dintre companii consideră că până în 2030 vor avea angajați care să lucreze exclusiv de acasă.

Forța de muncă de pe piața de acasă va beneficia de o creștere cu 30% în următorii 10 ani, dat fiind faptul ce generația Z va intra în câmpul muncii. 50% dintre cei care activează pe piața muncii acum își doresc să își deschidă propria afacere și să poată să lucreze altfel decât în mod tradițional. Un procent de 34% dintre aceste persoane ar accepta și o reducere salarială (nu mai mult de 5%) pentru a lucra de acasă. 

Tendința este că 42,5% din forța de muncă la nivel global (care va atinge 1,87 miliarde de persoane în 2022) să înceapă să lucreze din ce în ce mai mult de la domiciliu. Ceea ce înseamnă că viitorul va fi, mai mult ca sigur, orientat către munca de la distanță!