Tutorial C++ – Lecția 2 – Prerechizite

Datorită flexibilității pe care o deține limbajul de programare C++ , există, desigur, mai multe iterații ale acestui limbaj de programare. Cele 4 variații majore sunt:

  • g++, care este parte din Colecția de Compilatoare GNU (GNU Compiler Collection sau GCC)
  • Visual C++, distribuit contra cost de către Microsoft în funcție de anul apariției (Visual C++ 2010 Express fiind singura versiune gratuită permanent după revendicarea unui cod de activare prin intermediul unui cont de Microsoft)
  • Intel C++ Compiler
  • LLVM Clang

Am decis ca, pentru lecțiile ce vor avea loc în continuare, să aleg ca iterație pe care voi prezenta toate lecțiile g++, fiind singura variație ce este complet gratuită și open-source. Codul este, în limitată parte, compatibil cu celelalte iterații.

Ca atare, va trebui să descărcăm niște fișiere necesare pentru a putea începe programarea în C++.

  • Pentru utilizatorii de Windows, cea mai accesibilă cale spre g++, acesta nefiind nativ Windows, este prin aplicația Code::Blocks, pe care o puteți descărca aici : http://www.codeblocks.org/downloads/26 . Vom alege installer-ul codeblocks-**.**mingw-setup.exe deoarece acesta are incluse toate uneltele necesare pentru a rula programe compilate în g++.
  • Pentru utilizatorii unui distro de Linux bazat pe Debian, tot ce este de făcut este să intrați în aplicația de Terminal și să apelați următoarea comandă : sudo apt-get install g++ codeblocks
  • Pentru utilizatorii unui distro de Linux bazat pe Arch, comanda necesară este su -c ‘pacman -S g++ codeblocks’
  • Pentru utilizatorii de Mac OS X, Code::Blocks este valabil în același link cu installer-ul pentru Windows.

După instalare, Code::Blocks ne va întreba ce compilator vrem să folosim. Evident că o să alegem GCC ca suită de compilare, iar apoi vom da click pe Set as Default .

3415OS_01_09

 

În cele din urmă, după ce programul se va încărca, veți ajunge în meniul principal al Code::Blocks, care arată cam așa :

Untitled

Evident vom da click pe Create a new project.

Capture

Vom da click pe Console Application, iar apoi alegem ca limbaj de programare C++, după care ne alegem un nume pentru proiectul nostru și un director unde codul sursă va fi salvat. După finalizarea acestor pași, ar trebui să avem în față următorul spațiu de lucru :

Capture2

 

În directorul init (acesta e numele proiectului meu) pe care îl vedeți în stânga, dați dublu click pe Sources și apoi pe main.cpp

Capture3

Cam atât pentru prerechizite. Ne vedem în următoarea lecție! O seară bună să aveți!